Vlaams Parlementslid en schepen in Aalst
Kruimelpad
Rookverbod: doodsvonnis voor cafés?
“Door in te zetten op boetes in plaats van ondersteuning tekent overheid doodsvonnis voor cafés”, zo liet UNIZO gisteren weten in een persbericht. De FOD Volksgezondheid lichtte eergisteren in de commissie Binnenlandse Zaken nog toe hoe zij de komende maanden zullen toezien op de naleving van het rookverbod – van kracht op 01/07/2011, iets wat de horecazaken nu opnieuw doet steigeren.
“Boetes te bedreigend”
UNIZO beschuldigt de overheid ervan een “agressief signaal” naar de horeca-uitbaters uit te sturen omdat ze “dreigen met boetes”. De minister had hen nochtans “beloofd” sensibiliserend op te treden tijdens de eerste maanden van het rookverbod. Uit de voostelling van de FOD bleek dat er in juli en augustus 2.500 à 3.000 controles in cafés zullen gehouden worden, met behoud van het totale aantal voorziene controles op jaarbasis (15.000). Hierbij zullen controleurs eerst waarschuwingen meegeven, om na enkele dagen een hercontrole uit te voeren. Is de gecontroleerde zaak dan niet in orde, dan kunnen er dan boetes (gaande van 143 tot 1.650 euro) worden opgelegd. Dat laatste ziet de horeca als een regelrechte provocatie.
Sancties normaal gevolg
Er kan op het sensibiliserende aspect- benadrukt door minister Onkelinx – inderdaad snel een sanctie volgen. Maar is dit dan niet meer dan normaal? Door bij een eerste controle enkel opmerkingen te formuleren en niet te beboeten, willen controleurs de zaak de kans geven zich conform de wet te stellen. Als bij een hercontrole – korte tijd na de eerste controle - blijkt dat een waarschuwing niet werd opgevolgd, wil dit zeggen dat de uitbater niet bereid is er iets aan te doen. De opmerkingen die controleurs geven, dienen om opgevolgd te worden. Anders hebben de controles geen enkel nut. Iemand die door het rood rijdt, wordt toch ook bestraft – ook al heeft hij net een nieuwe wagen gekocht, “waar hij nog niet helemaal aan gewend is”?
Communicatie sancties mocht eerder
We kunnen echter wel opmerken dat de overheid te lang heeft gewacht met het communiceren van sancties naar de horeca toe. Zelfs in de informatiefolder die de FOD onlangs uitdeelde, spreekt men niet over de gevolgen van het niet-naleven van de nieuwe regels. Had men dit eerder gedaan, was er nu minder ruimte voor de verontwaardiging en zogezegde naïviteit waar vele uitbaters zich nu in wentelen.
Het teken dat er – ook hier, in tegenstelling tot wat UNIZO beweert[1] - in de maanden voorafgaand op het rookverbod ruimte wordt gegeven voor het verstrekken van informatie - en dat men de tijd laat aan de sector om bepaalde aanpassingen aan de horecazaak door te voeren - is een signaal dat uitbaters niet zomaar voor een voldongen feit worden gesteld. Het rookverbod komt er snel, dat is een feit, maar net daarom wordt er in de eerste controlemaanden nog ruimte tot verbetering gegeven.
Proteststem
Een aantal – de minderheid- horecazaken steigeren nog altijd bij het woord “rookverbod”. Toch blijft de vraag of men dergelijke proteststemmen zal kunnen blijven formuleren, nu blijkt dat meer dan 80% van de Belgen achter een rookverbod staat, dat de volksgezondheid er elk jaar op vooruitgaat na de invoering van een rookverbod, en nu dat de horeca vorig jaar ondanks het rookverbod een omzetstijging (van 6%, voor cafés en van 4% voor restaurants) kende ?