Vlaams Parlementslid en schepen in Aalst
Kruimelpad
Nieuwsflits uit de Kamer: aanstellen van voogden
Bij aankomst in ons land wordt een niet-begeleide minderjarige vreemdeling (NBMV) eerst opgevangen in een observatie- en oriëntatiecentrum, waar hem een voogd wordt toegewezen. Daarna wordt gezocht naar de meest gepaste vorm van opvang. Hij die een asielaanvraag indient, kan terecht in een federaal opvangcentrum, terwijl de minderjarige niet-asielzoeker onder de bevoegdheid van de gemeenschappen valt. Door de opvangcrisis en het toenemende aantal niet-minderjarige vreemdelingen die recht hebben op een voogd, komt de dienst Voogdij vandaag echter onder grote druk te staan. Lees hier een recent artikel over deze problematiek.
Dienst Voogdij: dit jaar al 22 nieuwe voogden
Tijdens de Kamercommissie Justitie van woensdag kon minister De Clerck mij alvast meer informatie verschaffen over de samenstelling van de dienst Voogdij: deze beschikt over een reserve van 221 actieve voogden, waarvan 117 Nederlandstalig en 104 Franstalig. Naargelang de spreektaal van de jongere krijgt die respectievelijk een Nederlands- of een Franstalige voogd toegewezen. 22 nieuwe voogden werden dit jaar al erkend.
Extra voogden
Onlangs werden er 4 extra voogden aangeworven, en hier zullen er nog eens 4 bovenop komen. Deze moeten onder meer helpen de achterstand in leeftijdsbeslissingen weg te werken en eveneens een nieuwe achterstand vermijden. Om dit te garanderen, zouden er maandelijks 220 beslissingen moeten genomen worden.
Om de dienst nog te versterken, wil de minister nog vóór het parlementaire reces een persoproep lanceren om potentiële voogden aan te spreken. Een initiatief dat zeker heil kan bieden op de tot op heden overbezette dienst, zeker nu het aantal aanvragen van NBMV blijft toenemen.
Kwaliteit
Toch wilde ik zeker weten dat de extra druk die momenteel op de dienst rust niet weegt op de kwaliteit van de opvolging. Vaak zien we namelijk dat 1 voogd meer dan 10 voogdijen vervult (wettelijk mag die er tot 40 vervullen!). Gaat dit niet ten koste van de jongere zelf? De minister trachtte mij hierin enigszins gerust te stellen: het hoge aantal voogdijen per persoon zou niet wegen op de kwaliteit van de opvolging, aangezien deze vooral in het begin erg intensief moet zijn. De voogd kan dus minder tijd besteden aan de opvolging eens de jongere een stabiele opvang en school heeft gevonden. Toch blijft men op het terrein klagen dat het aantal opgeleide voogden te laag ligt. Volgens mij moet de opvolging op elk moment voldoende intensief zijn, en kan dit moeilijk als men tot 30 jongeren tegelijk dient op te volgen. Wanneer de jongere bijkomende - bvb. psychische - problemen ondervindt, moet men hem op elk moment voldoende kunnen ondersteunen.
Slachtoffer asielcrisis
De uitbreiding van de dienst verdient zeker een aanbeveling, want zo kunnen de actieve voogden enigszins ontlast worden. Toch valt het nog te bekijken of de 8 extra personeelsleden zullen volstaan om de bestaande achterstand weg te werken, zeker als het aantal minderjarige vreemdelingen blijft toenelen.
Mijns inziens is de dienst Voogdij het slachtoffer van de asielcrisis en het feit dat er steeds meer asielzoekers zich aandienen als minderjarigen terwijl ze dit niet zijn. Hierdoor moeten er namelijk enorm veel botscans genomen worden, wat leidt tot een enorme achterstand bij de dienst. Extra personeel is dus een eerste aanzet om misbruik in de kiem te smoren: als asielzoekers zien dat onterechte aanvragen versneld worden afgehandeld, zullen minder meerderjarigen zich voordoen als minderjarige om via dit kanaal onterecht asiel aan te vragen. De echte NBMV moeten opnieuw de garantie krijgen op een snelle, adequate afhandeling van hun dossier zodat ze krijgen waar ze recht op hebben.